دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 11
جایگاه بدن در امر ادراک از منظر ابنسینا و موریس مرلوپونتی
دوره 13، شماره 28 ، دی 1401، صفحه 1-22
چکیده
در تاریخ اندیشۀ فلسفی، بحث از علم و ادراک همواره بر محور نفس بوده و بدن بهمنزلۀ امری ثانوی دائماً در حاشیه قرار گرفته است. فیلسوفان اسلامی بهویژه مشائیان، علم و ادراک را فعل نفس و نه بدن میدانند. در ... بیشتربررسی و نقد فطرتشناسی پویشی و ارتباط آن با دین، با تأکید بر آرای آیتالله جوادی آملی
دوره 13، شماره 28 ، دی 1401، صفحه 23-42
چکیده
الهیات پویشی بهعنوان تفکر دینی و فلسفیِ متأثر از علوم طبیعی، برداشتی طبیعتگرایانه از «فطرت» دارد. مطابق این دیدگاه، سرشت انسان در بستر تکامل، رشد و نمو مییابد و براساس موقعیت هر شخص در جامعه ... بیشتربررسی رویکرد الهیاتی لیندا زگزبسکی در باب قدیسان اخلاقی
دوره 13، شماره 28 ، دی 1401، صفحه 43-62
چکیده
لیندا زگزبسکی، ازجمله فیلسوفانی است که با بسط نظریة انگیزش الهی خود در زمینة عواطف و انگیزههای قدیسان، کوشید خلأ مهم تبیینهای پیش از خود دربارۀ حیات قدیسانه را پر کند و نشان دهد چرا توجه به قدیسان ... بیشترگونهشناسی دینورزی از دیدگاه سیدحیدر آملی و عبدالکریم سروش
دوره 13، شماره 28 ، دی 1401، صفحه 63-80
چکیده
گونهشناسی دینورزی یکی از مباحثی است که الهیدانان به آن توجه داشتهاند. سیدحیدر آملی و عبدالکریم سروش ازجمله اندیشمندانی هستند که به این امر همت گماشتهاند. هدف ما در این مقاله، مقایسه و تطبیق ... بیشترارزیابی برهان واقعیت علامه طباطبایی از منظر اصل سادگی سویینبرن
دوره 13، شماره 28 ، دی 1401، صفحه 81-94
چکیده
برای اثبات وجود مبدایی برای عالم، استدلالهای گوناگونی صورت گرفته است. برهان صدیقین گونهای استدلال است که در آن، با تأمل در حقیقت وجود، مبدأ وجود استنتاج میشود. استدلال علامه طباطبایی به سبک برهان ... بیشترتحلیل مفهوم توکل از نگاه صدرالمتألهین و نسبت آن با مفهوم روانشناختی اعتمادبهنفس
دوره 13، شماره 28 ، دی 1401، صفحه 99-116
چکیده
با اهمیت آموزه توحید در اندیشه اسلامی، ارجمندی توکل نیز در امتداد آن مطرح میشود. از بین حکمای اسلامی، صدرالمتألهین در نگاهی هماهنگ با وحی، سرشت و درجات توکل را به دقت مطالعه کرده است. با توجه به اینکه ... بیشترمعرفت شناسی سعدیا گائون
دوره 13، شماره 28 ، دی 1401، صفحه 117-136
چکیده
الامانات و الاعتقادات و تفسیر سفر یصیرا دو اثر فلسفی سعدیا گائون، بهعنوان تبیینهایی از دو ساختار متفاوت معرفتشناسی مطرح میشوند. سعدیا گائون متکلمی نوفیثاغورثی است که به تشریح دو صورت شناخت میپردازد. ... بیشترکلیات از دیدگاه شهابالدین سهروردی و دونس اسکوتوس
دوره 13، شماره 28 ، دی 1401، صفحه 137-154
چکیده
تبیین فلسفیِ کلیات مطالعۀ آنها در نسبت با عالم و ذهن است و از دو پرسش میگذرد: کلیات چیستند و چگونه ساخته میشوند. پژوهشِ حاضر به این دو پرسش در آرای سهروردی و اسکوتوس میپردازد. با بهکارگیریِ ادبیاتی ... بیشترگونهشناسی ویژگی محوری خدا در کتب مقدس ادیان ابراهیمی
دوره 13، شماره 28 ، دی 1401، صفحه 154-172
چکیده
در کتب مقدس ادیان ابراهیمی، یعنی عهدین و قرآن، ویژگیهایی محوری به خدا نسبت داده شده است. این ویژگیها خدا را برای مخاطب قابل شناسایی میکند و تصویری از او در ذهن پدید میآورد. هر یک از این کتب مقدس، ... بیشترمقایسۀ تحلیلی آرای هستیشناختی ابنعربی و عزیز نسفی
دوره 13، شماره 28 ، دی 1401، صفحه 173-190