دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
2. مقایسه و نقد براهین اثبات وجود خدا از منظر ملاصدرا و آکوئیناس
دوره 1، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1389، صفحه 1-18
چکیده
تأمل و اندیشه در باب خدا، یکی از مهمترین و اساسیترین محورهای معرفت انسان است و در طول تاریخ فلسفه و کلام، متفکران بسیاری به بحث و بررسی در این باب همت گمارده اند. از میان مباحث خداشناسی، براهین اثبات ... بیشتر3. قرائتی بین ادیانی از انسان کامل با رویکرد عرفانی
دوره 1، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1389، صفحه 19-38
چکیده
اصطلاح «انسان کامل» برای اولین بار توسط محیی الدین بن عربی (560-638ق) به کار رفته است. در آموزههای عرفانی ابن عربی، اندیشه انسان کامل از جایگاه فخیمی برخوردار است. پس از ایشان، دو عارف نامی دیگر، عزیزالدین ... بیشتر4. پژوهشی در حیث التفاتی برنتانو و تطبیق آن با نظریه اضافه فخر رازی
دوره 1، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1389، صفحه 39-52
چکیده
این مقاله به مقایسه آراء فیلسوف غربی فرانتس برنتانو و فیلسوف، متکلم شرق، امام فخر رازی درباب ادراک میپردازد. هر یک از این دو فیلسوف نظرات عمیقی در باب ماهیت ادراک عرضه کردهاند که بررسی تطبیقی آنها ... بیشتر5. نسبت نظریه عدالت جان رالز با فلسفه اخلاق کانت و فلسفه حق هگل
دوره 1، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1389، صفحه 53-72
چکیده
پس از کتاب معروف کارل پوپر در زمینه فلسفه سیاسی و در حمایت از آموزههای لیبرال با عنوان «جامعه باز و دشمنانش»، مشهورترین نظریه از جان رالز، استاد فلسفه سیاسی دانشگاه هاروارد است که در کتابی با ... بیشتر6. تأملی در مبانی اختلاف نظر ابن سینا و ملاصدرا پیرامون صادر اول و انطباق آن با حقیقت محمدیه (ص)
دوره 1، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1389، صفحه 73-88
چکیده
فلاسفه، مبدأ سلسله عقول؛ یعنی «عقل اول» را صادر نخستین میدانند و عرفای مسلمان، حقیقت محمدی (ص) را اولین مخلوق میخوانند و در روایات از عقل، قلم، روح و نور پیامبر (ص) به عنوان مخلوق اول یاد میشود. ... بیشتر7. نقد و بررسی دیدگاه دیویس درباره تجربه دینی وحیانی (الهامی)
دوره 1، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1389، صفحه 89-100
چکیده
تجربههای وحیانی (الهامی) یکی از انواع مهم تجربه دینی است که صاحبانش آن را به یقین رسیدن ناگهانی، الهام، وحی، روشنگری، مشاهده عرفانی و بارقه بصیرت مینامند. از نظر دیویس علایم مشخصه این تجربهها ... بیشتر8. تشابه و تمایز دیدگاه غزالی و توماس آکوئینی در مسأله رؤیت الهی
دوره 1، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1389، صفحه 101-114