دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
2. تأویل عقلی دین از دیدگاه علامه طباطبایی و غزالی
دوره 2، شماره 6 ، پاییز و زمستان 1390، صفحه 1-18
چکیده
نظریه علامه طباطبایی در باب تأویل بر آیات قرآن استوار است. به عقیده وی تأویل از سنخ مفاهیم نیست، بلکه از امور عینی است. منظور وی از عینیت، عینیت مصداقی نیست، بلکه مراد وی، خارج از ذهن بودن است. به اعتقاد ... بیشتر3. تحلیلی تطبیقی از قاعده لطف در دیدگاه متکلمان اسلامی
دوره 2، شماره 6 ، پاییز و زمستان 1390، صفحه 19-34
چکیده
قاعده لطف یکی از قواعد مهم کلامی است که مکاتب مختلف کلامی در اسلام، آن را در اثبات بعضی از اصول اعتقادی اساسی خود، به کار گرفتهاند. متکلمان امامیه، اصل امامت و متکلمان معتزلی لزوم وعد و وعید را که ... بیشتر4. بررسی مفهوم تأویلگرایی در تفاسیر عرفانی میبدی و ابن عربی
دوره 2، شماره 6 ، پاییز و زمستان 1390، صفحه 35-50
چکیده
مفسران مسلمان بر اساس میزان پایبندی به ظواهر آیات و روایات گوناگون و یا رهیافت اصولگرایان در تفسیر کلام خداوند، در تفسیر عرفانی و تأویل آیات، مواضع مختلفی را برگزیدهاند. وجود نسخ، تشابه و صعوبت، در ... بیشتر5. درمان ناباروری و تعیین جنسیت جنین در چالش با حکمت و عدالت خداوند
دوره 2، شماره 6 ، پاییز و زمستان 1390، صفحه 51-60
چکیده
استفاده از فناوریهای جدید برای درمان ناباروری چالشهایی را در زمینههای مختلف مطرح کرده است. برخی از این چالشها، اخلاقی است، برخی حقوقی و برخی دیگر عقیدتی. در این مقاله، یکی از چالشهای عقیدتی ... بیشتر6. بررسی تطبیقی تثلیث مسیحی و هندویی
دوره 2، شماره 6 ، پاییز و زمستان 1390، صفحه 61-76
چکیده
بحث برانگیزترین اصل اعتقادی مسیحیان در طول تاریخ باور به تثلیث مقدس بوده است که بیشترین حملات نیز از سوی دو دین ابراهیمی دیگر، یعنی یهودیت و اسلام به این اصل صورت گرفته است؛ به طوری که قرآن آن را معادل ... بیشتر7. بررسی رو شناختی تطبیقی اندیشه کلامی صدوق و مفید
دوره 2، شماره 6 ، پاییز و زمستان 1390، صفحه 77-94
چکیده
متکلمان اسلامی در اثبات عقاید دینی و پاسخ به شبهات بر منهج واحد و روش خاصی سیر ننمودهاند. از اینرو، در این مقاله سعی شده است روش کلامی صدوق و مفید و مبانی روش کلامی این دو متکلم نامدار شیعی که یکی ... بیشتر8. مقایسه دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در مورد تجرد خیال و ارتباط آن
دوره 2، شماره 6 ، پاییز و زمستان 1390، صفحه 95-108