‏‫‬‬‬‬‬‬‬ تحلیل منزلت مردم در کلام شیعه برگرفته از قاعده حسن و قبح عقلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

10.22108/coth.2025.144725.1977

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی جایگاه مردم در نظام الهیاتی شیعه، به تحلیل قاعده حسن و قبح عقلی و تأثیرات آن بر تبیین رابطه انسان با خدا می‌پردازد. این مطالعه با رویکردی تحلیلی-توصیفی و با بررسی متون سنتی کلامی و تحلیل آراء متکلمین شیعه، نشان می‌دهد که اگرچه موضوع جایگاه مردم در تراث کلامی شیعه به صورت پراکنده و کم‌رنگ مطرح شده است، اما قاعده حسن و قبح عقلی به عنوان محوری اساسی، امکان بازخوانی و توسعه این موضوع را فراهم می‌آورد.

طبق یافته‌های پژوهش، این قاعده طبق نظر مشهور متکلمین، با تأکید بر استقلال عقل در تشخیص حسن و قبح، انسان را به عنوان موجودی مختار، مسئول و دارای کرامت ذاتی در نظام الهیاتی شیعه معرفی می‌کند. این قاعده نه تنها رابطه انسان با خدا را بر مبنایی عقلانی و اخلاقی استوار می‌سازد، بلکه نقش مردم در پذیرش نبوت و امامت را نیز به گونه‌ای نظام‌مند تبیین می‌کند. این رویکرد، ظرفیت بالایی برای توسعه مباحث الهیاتی معاصر در حوزه‌هایی مانند فلسفه اخلاق، انسان‌شناسی دینی و الهیات سیاسی دارد. نفی نژادپرستی و نظام طبقاتی، از ثمرات این دیدگاه است که از سوی دیگر زیر بنای اصلی بحث مردمسالاری دینی خواهد بود.

این قاعده می‌تواند به عنوان چارچوبی نوین برای بازسازی و توسعه الهیات شیعه در مواجهه با چالش‌های فکری و فلسفی جهان معاصر در باره نگاه به مردم و سیاست مورد استفاده قرار گیرد. این قاعده، با تأکید بر الهی بودن انسان، پلی میان سنت کلامی شیعه و مباحث مدرن در حوزه‌های فلسفه دین و الهیات تطبیقی ایجاد می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Status of People in Shia Discourse Based on the Principle of Rational Good and Evil

نویسندگان [English]

  • Mahdi Ameri Shahrabi 1
  • Abbas Abbaszadeh 2
  • qorbanali karim zade 1
1 Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

This research aims to analyze the position of people within the Shi'a theological system by examining the principle of intellectual good and evil(ḥusn wa qubḥ ‘aqlī)and its impact on the human-God relationship.This study, employing an analytical-descriptive approach, scrutinizes traditional theological texts and the opinions of Shi'a theologians.It demonstrates that while the topic of the people's status has been sporadically and less prominently addressed in Shi'a theological heritage, the principle of intellectual good and evil serves as a core axis, enabling a thorough re-examination and expansionof this subject.

According to the findings, this principle,as widely held by theologians, emphasizes the autonomy of human intellect in discerning good from evil. It portrays humans as creatures with free will, who are responsible and possess inherent dignity within the Shi'a theological framework.This principle not only grounds the human-divine relationship on a rational and ethical basis but also systematically clarifies the people’s role in accepting prophecy and imamate.This perspective holds great potential for developing contemporary theological discourse in areas like moral philosophy, religious anthropology, and political theology. The rejection of racism and class systems is a direct outcome of this view, which also forms the very foundation of religious democracy

This principle can function as a new framework for reconstructing and advancing Shi'a theology in response to modern intellectual and philosophical challenges concerning the role of people and governance.Byhighlighting humanity's divine essence, it builds a crucial bridge between the Shi'a theological tradition and modern discussions in the fields of philosophy of religion and comparative theology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Good and evil, people, people'
  • s status, rational people, people'
  • s theology