واکاوی و نقد دیدگاه شیخ طبرسی در مسئلۀ تجسم اعمال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار گروه الهیات و فلسفه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استادیار گروه فلسفه وکلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 دانشیارگروه فلسفه وکلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

امین‌الاسلام طبرسی از مفسران قرن پنجم و ششم هجری است. او معتقد است خداوند برای هر عملی، کیفر یا پاداش خاص معین کرده است و هر کس باید طبق مقررات الهی به سزای اعمال خود برسد و هرگونه پاداش و کیفر، مخلوق خداوند است و آیات دال بر وجود مستقل بهشت و جهنم همین معنا را می‌رساند. هرچند طبرسی به‌صراحت به رابطه میان عمل و جزا اشاره نمی‌کند، لازمۀ سخنان او اعتبارانگاری رابطه میان عمل و جزای اخروی و مخالفت با نظریۀ تجسم اعمال در آخرت است. ازجمله دلایل ایشان عبارت‌اند از: 1- سخن از وجود استقلالی بهشت و جهنم در آیات و روایات؛ 2-عرض‌بودن اعمال نسبت به انسان؛ 3- محال‌بودن انتقال اعراض در فلسفه و 4- تأویل‌پذیر بودن آیاتی که ظهور در تجسم اعمال دارند. طبرسی در این دیدگاه با تأثیر از فضای فکری و کلامی قرن پنجم و ششم، به‌ویژه دیدگاههای شیخ طوسی و شیخ مفید بوده است؛ اما به نظر نگارنده، یکی‌بودن عالم آخرت و دنیا به‌صورت تشکیکی بر مبنای حکمت متعالیه، تفسیرپذیری آیات مربوط به جزا و پاداش اخروی و نشانه‌های متعدد بازگشت اعمال در زندگی روزمره می‌تواند نظریۀ طبرسی را نقد و نقض کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sheikh Tabarsi’s Analysis and Critique on the Issue of the Embodiment of Actions

نویسندگان [English]

  • Ahmad Dastouri Sedehi 1
  • Ali Reza Parsa 2
  • Mohammad Sadegh Vahedifard 3
  • Reza Rsoli Sharbiani 4
1 Ph. D. Student of Islamic Theology, Payame Noor University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Payame Noor University, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Department of Philosophy and Theology, Payame Noor University, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract
The issues of the afterlife and the reward and punishment of the hereafter of human deeds have always been important theological aspects in different religions. In the Shiite theology, due to the detailed discussion of the issue of resurrection in verses and hadiths, this discussion has been considered by scholars and theologians. Amin al-Islam Tabarsi is one of the commentators of the fifth and sixth centuries AH. He believes that God has determined a special punishment or reward for every action and everyone should be punished for his deeds according to the divine rules. Every reward and punishment is a creation of God, and the verses indicating the independent existence of heaven and hell convey the same meaning. In this regard, the purpose of the present study was to analyze Tabarsi’s ideas regarding the issue of the embodiment of actions.
Although Tabarsi does not explicitly mention the relationship between action and punishment, his words require the validity of the relationship between the notions of action and punishment in the hereafter and opposition to the theory of the embodiment of deeds. Among his reasons are: 1) Talking about the existence of heaven and hell in the verses of the Holy Qur’an: He refers to verses from the Holy Qur'an whose appearance gives reward and punishment to God and considers heaven and hell as independent and unrelated to the embodiment of human deeds. Among the verses are: verse 25 of Surah Al-Baqarah, verse 30 of Surah Al-Faslat, verse 68 of Surah Tawbah, and also in the interpretation of verse 51 of Surah Ibrahim and verse 47 of Surah Ar-Rum; 2) The presentation of actions: in the interpretation of Majma al-Bayan, he states that human beings in the hereafter will find the reward of their worldly deeds, while the deeds themselves are annihilated by death and their restoration is not permissible. Rather, God rewards His servants, while there is no trace of worldly deeds left. But, what is clear is that Tabarsi has considered only the outward aspect of actions and their change while neglecting the esoteric and heavenly aspect of actions which has the necessary stability and order.
In fact, our actions and deeds are not substance, and according to the rational and philosophical rule of "non-existent existence", what was realized and put on the garment of existence will no longer be annihilated, and therefore human deeds will not disappear with death. Moreover, God says in the Holy Qur’an: “From the knowledge of God, not a particle of what is in the earth and the sky is hidden, and there is nothing wet or dry unless it is recorded and preserved in the Book of Revelation” (Surah Yunus, verse 61). Mystics use theoretical and practical methods to prove the embodiment of deeds and according to explicit religious teachings and belief in inherent monotheism, God is not the creator of evil while hell is evil and attributing it to God is against divine purification.
Tabarsi and his associates’ beliefs about rewards and punishments were the product of the intellectual atmosphere of the fifth and sixth centuries AH. He lived in a time when the philosophical system was in the form of Peripatetic and Aristotelian and the theory of categories was considered as the most important principle in the interpretation of the universe. In particular, according to the principles of transcendent wisdom and the union of science and the known world, all our thoughts and actions become one with our soul, which is itself the perfect state of our body. Since the ideal body and soul continue their eternal life after death, all our thoughts and actions will be immortal. Also, according to the transcendent wisdom, our thoughts and actions are of the type of existence and the decline of existence is impossible, so our actions and thoughts are eternal and will be with us in purgatory, resurrection, and the hereafter, and we will see them. And this is the exact meaning of the Qur'anic phrase “showing their deeds” (Surah Zelzal, verse 6).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tabarsi
  • Resurrection
  • the Embodiment of Deeds
منابع
1- قرآن کریم.
2- نهج‌البلاغه، (1381)، ترجمۀ محمد دشتی، قم، نشر پارسایان، چاپ چهارم.
3- ابن‌عربی، محمد بن علی، (بی‌تا)، الفتوحات المکیه، بیروت، نشر دار احیاء التراث العربی.
4- ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، (1408)، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد، نشر آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، چاپ اول.
5- ایجی، میرسید شریف، (1325)، شرح المواقف، قم، نشر الشریف المرتضی، چاپ اول.
6- بهایی، شیخ، (1415)، الاربعون حدیثا، قم، مؤسسۀ النشر الاسلامی، چاپ اول.
7- جامی، عبدالرحمن، (1370)، نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص، تهران، نشر وزارت فرهنگ آموزش عالی.
8- جوادی آملی، عبدالله، (1390)، تفسیر موضوعی‌قرآن کریم (معاد در قرآن)، قم، نشر اسراء، چاپ ششم.
9- حسن‌زاده آملی، حسن، (1365)، هزار و یک نکته، تهران، نشر رجاء، چاپ پنجم.
10- ____________، (1385)، عیون مسایل النفس، سرح العیون فی شرح العیون، تهران، نشر امیرکبیر، چاپ دوم.
11- __________ ، (1381)، هزار و یک کلمه، قم، دفتر‌ تبلیغات اسلامی، چاپ دوم.
12-حقی بروسی، اسماعیل بن مصطفی، (بی‌تا)، تفسیر روح البیان، لبنان، نشر دارالفکر، چاپ اول.
13- خاتمی، احمد، (1370)، فرهنگ علم کلام، تهران، انتشارات صبا، چاپ اول.
14- خواجوئی، محمد اسماعیل، (1383)، رساله تجسم الاعمال، اصفهان، مؤسسۀ الزهراء، چاپ اول.
15- راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412)، مفردات، محقق صفوان عدنان، بیروت، نشر دارالشامیه، چاپ اول.
16- زمخشری، محمود بن عمر، (1407)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التاویل، مصحح مصطفی حسین احمد، بیروت، نشر دارالکتب العربی، چاپ سوم.
17- سبحانی، جعفر، (1383)، منشور جاوید، قم، نشر امام صادق(ع).
18- شبر، عبدالله، (1407)، الجوهر الثمین فی تفسیر المبین، کویت، نشر شوکه مکتبه الالفین، چاپ اول.
19-صدرالدین شیرازی، ابراهیم بن محمد، (1360)، شواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه، به کوشش جلال‌الدین آشتیانی، تهران، علمی‌فرهنگی.
20- طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر ‌القرآن، بی‌تا، لبنان، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول.
21- طبرسی، فضل بن حسن، (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، نشر ناصرخسرو، چاپ سوم.
22- _____________، (1422)، الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، بیروت، نشر دار‌التعارف للمطبوعات، چاپ دوم.
23- طنطاوی، سیدمحمد، (1997)، التفسیر الوسیط للقرآن الکریم، قاهره، نشر نهضه مصر، چاپ اول.
24- غزّالی، امام محمد، (1465)، الاربعین فی اصول الدین، بیروت، دارالکتب العلمیه.
25- فرغانی، سعید بن محمد، (1379)، مشارق الدراری، شرح قاپیه ابن‌فارض، حوزه علمیه قم، نشر تبلیغات اسلامی.
26- فخر رازی، محمد بن عمر، (1420)، تفسیر مفاتیح الغیب، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم.
27- _______________، (1370)، المباحث المشرقیه فی علم الاهیات و الطبیعات، قم، نشر بیدار.
28- قدردان قراملکی، محمدحسن، (1394)، جهنم چرا، قم، نشر بوستان کتاب، چاپ چهارم.
29- کلینی، شیخ، (1362)، الکافی، تهران، نشر انتشارات الاسلامیه، چاپ دوم.
30- لاهیجی، محمد، (1337)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، به کوشش کیوان سمیعی، تهران، محمودی.
31- مجلسی، محمدباقر بن محمد تقی، (1403)، بحارالانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول.
32- مراغی، احمد مصطفی، (بی‌تا)، تفسیر المراغی، لبنان، نشر دارالفکر، بیروت، چاپ اول.
33- مصطفوی، حسن، (1360)، التحقیق من کلمات القرآن الکریم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
34- مفید، شیخ، (1413)، اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات، قم، الموتر العالمی للشیخ المفید، چاپ اول.
35- مکارم شیرازی، ناصر، (1386)، پیام قرآن، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ نهم.
36- ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________، (1376)، معاد‌ و جهان پس از مرگ، قم، نشر سرور.
37- مظاهری، حسین، (1364)، معاد در قرآن، قم، نشر شفق.
38- مولوی، جلال‌الدین محمد بن محمد، (1378)، مثنوی معنوی، به سعی و اهتمام رینولد نیلکسون، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.