بررسی تطبیقی آموزه‌های محیط زیستی طبیعی در اسلام و زرتشت با تأکید بر قرآن و وندیداد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران

چکیده

در مقالۀ حاضر، آموزه‌های محیط زیستی طبیعی اسلام و زرتشت با تکیه بر دو کتاب قرآن و وندیداد به‌صورت تطبیقی و استناد کتابخانه‌ای بررسی شده است. اشاره‌های محیط زیستی قرآن، علاوه بر اهداف اولیه و ظاهری مانند حفظ محیط زیست، نهی از تباهی و آلودگی آن، تشویق به بهره‌وری صحیح از نعمت‌های الهی، به اهدافی با لایه‌های فراظاهری چون التفات به مالکیت حقیقی خدا در طبیعت، رسیدن انسان به شهود خدا، توجه انسان به مقام خلیفة‌اللهی‌اش و مقدمه‌بودن طبیعت ناسوت برای رسیدن به ملکوت لاهوت نیز تنبّه می‌دهد. این در حالی است که آموزه‌های محیط زیست طبیعی وندیداد گرچه در اصلِ آبادی و نفی تباهی محیط زیستی با قرآن مشترک است، بیشتر به بیان‌های جزئی در قالب اصل تقدّس عناصر چهارگانه و گاهی معارض با عبارات خود یا علم تجربی جدید پرداخته است. از ثمره‌های مطالعۀ آموزه‌های محیط زیستی در اسلام و زرتشت، جهت‌دادن به آموزه‌های محیط زیستی و مرتبط‌ساختن آن با مسئلۀ انتظار برای رسیدن بشر به دوران طلایی سوشیانس و مهدی(ع) است؛ زیرا طبیعت در آن دوران تمام استعداد بالقوّه خود را به فعلیت می‌رساند و اکوسیستم طبیعی در بهترین حالت ممکن قرار می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Natural Environmental Teachings in Islam and Zoroastrianism with an Emphasis on Quran and Vendidad

نویسنده [English]

  • Kamran Oveisi
Assistant Professor, Department of Sciences of Quran and Hadith, Islamic Sciences University, Qom, Iran
چکیده [English]

Abstract
The present study deals with the natural ecological teachings of Islam and Zoroastrianism in a comparative way and a library citation method, based on two books of the Quran and Vendidad. The Quran's environmental references to nature, in addition to the primary purposes of its verses, such as protecting the environment, forbidding destruction and corruption, and encouraging the proper productivity of divine blessings, to goals with more inner layers. It is necessary to pay attention to God's true ownership of the elements of the natural environment, man's attainment of God's intuition by observing the nature around him, man's attention to the position of his divine caliph, and the preamble of all Nasut's nature to the kingdom of Lahout. What can be inferred in the Qur'an as a way to address environmental teachings are goals such as proving the Creator and the Lordship and proprietary providence of God and the Resurrection, paying attention to the origin of existence and the origin of beings, and encouraging practical attention to Faith and charity in the way of God considering the influence of transcendental and religious factors. There are some teachings in the Zoroastrian religion that directly and indirectly affect the view of the Zoroastrian man towards the environment and its preservation and development, such as respect for nature and sanctification of some important components such as the four elements, and some special animals such as dogs and cows and the importance of agriculture and animal husbandry and giving to clients for any category of creatures such as Amrdad for plants, and also giving direction to the future of the people of Zoroaster based on the prediction of the coming of Sushyans and that the earth in his time will be full of blessings and fertility and growth. The same is true of the promised Mahdi (AS) of Islam. The natural environmental teachings of the Qur'an and Vendidad are essentially common to the denial of corruption and environmental degradation. Sometimes some of these spells appear in conflict with the experimental sciences or the principles of primitive hygiene, such as washing with cow dung as a purification of the menstruating woman and leaving the dead in the crypt or the house of the dead person. However, they have tried to reduce the environmental damage by justifying that the crypt is a place out of reach and enclosed by humans and animals and that the cleaned bones are placed on top of the mountain for vultures. However, there is evidence that some Indian Persians have been involved in this practice, and in recent decades, according to the jurisprudential ruling of the Association of Priests, these forms of adaptation have not been or will not be implemented. Some Zoroastrian scholars also consider such Vendidad teachings to be the result of the distortion of the original Zoroastrian teachings by some priests and Moghans or the natural course of history on ancient texts that must be adapted and separated from the Ghats.
In more detail, Vendidad has greatly encouraged agriculture, and with the necessary positive positivism, he has done so by using fruit trees. In the field of agriculture, the Qur'an, by accepting its principle, forbids corrupt agriculture, and since corruption is mentioned in the relevant verses, it also includes environmental degradation. The Qur'an and Vendidad share the position of the agricultural component and its environmental impact, regardless of the conciseness of Vendidad's teachings in this regard.
But the tree in the teachings of Zarathustra has a symbolic state. Like the famous dream of Zarathustra about a tree that has four branches of gold, silver, steel, and molten iron. But, in Vendidad, the existence of jurisprudential rulings is in support of trees, and nothing more can be found. The rules of contamination of the tree with bird droppings, which is eliminated by cutting the infected branch is an action that leads to the destruction of tree and plant branches. But the Qur'an mentions some benefits the tree, such as providing fire and ideological use to prove the Resurrection. It also points to other benefits such as coverage, human nutrition, livestock nutrition, oil production, shade, pen, and beekeeping. The breadth of the Qur'an alone is greater than the spells transmitted in Vendidad than the protection of the tree as an environmental component.
In the case of death, dumping a body in a river is considered a major crime due to the sanctity of the river in Zoroastrianism, and it has explicitly acknowledged that the body of a dried-up toad pollutes the environment. The Qur'an only mentions the incident of the crow teaching Cain to bury his dead brother, but the details of the burial of the dead and its necessity are given in the Sunnah. One of the benefits of these instructions is to prevent infection and germs and to transmit the disease. But in the Zoroastrian religion, there are buildings called Dakhmah or the Tower of the Silent, which show the gathering place of Zoroastrian corpses. The crypt must be in the mountains and somewhere far away from the environment, but in one case of Vendidad, in addition to the crypt, the dead settlement is also considered the place where the body was kept. This jurisprudential ruling pollutes the environment until the complete decay of the body. In some cases of Vendidad, the originality of the burial site is given to the mountains and desert, not to the crypt. This, in itself, exacerbates the environmental problem of the crypts and extends to the open environment.
Water has been praised in Zoroastrianism as Anahita Izad, the great lady of water and fertility. In Vendidad, the lack of water and then the Caspian Sea or Lake Urmia has been discussed as a place for water accumulation. This is the word of the Qur'an which says: We have made all living things from water. However, the significant difference between the Qur'an and Vendidad is that Vendidad talks in detail about the two lakes of the Caspian Sea and Urmia, which shows the incompleteness of the Zoroastrian religion or at least its special attention to the important water centers of the Iranian plateau. Urmia Lake is considered useful for the treatment of polluted water, while the lake has no access to open water and will be the source of pollution when environmental pollution occurs. But the Qur'an often sets out general rules. For example, the Qur'an refers to the role of water in the richness of the plant environment and vegetation for livestock. The land is a place for the benefit of priests and pastures and housing in Vendidad and is connected to agriculture, horticulture, animal husbandry, and housing. The Qur'an has made it clear that the earth is a place of habitation and benefit, and warns against destroying this place.
In some cases, the general environmental effect of wind has been described, such as the movement of water by the wind towards the Caspian Sea or Urmia, the movement of water by the wind from the bodies of the dead, to the crypt, to impure liquids. In Vendidad, the environmental impact of water and the wind is mentioned together, but the main cause is the wind, which pours polluted water into the Caspian Sea or Urmia. Some verses of the Qur'an can be interpreted as referring to the winds that pollute the air. Like the word ‘Mussafara’, it means the yellow color between white and black and the dry state that is used in verse fifty-one of Surah Romans. Animals are also one of the most important components of the environment. Vendidad emphasizes the dog and recommends keeping it, and whenever a person kills a dog, his soul and spirit will mourn in the hereafter. The bull is also considered sacred and is considered to be the first creature in the material world to be martyred by Guillaume, Kiomers, and the bull's calf purifies a menstruating woman who has been in menstruation for nine nights. This jurisprudential ruling is one of those irrational and impractical rulings incompatible with human environmental teachings based on avoiding dirt and infection. While in Islam, it has considered far more broadly the rights of animals and their impact on the environment. The Qur'an entrusts all the animals and one day a creature like an animal to God. It seems that Muslim scholars, who believe that the text of the Holy Qur'an is revelatory, can use a comparative comparison between the Qur'an and other sacred texts such as the Avesta and its disputed parts, especially Vendidad, to validate their teachings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Islam
  • Zoroastrianism
  • Quran
  • Environment
  • Vendidad
منابع
الف) کتاب‌ها
1-    قرآن کریم، (1383ش)، ترجمۀ محمدعلی رضایی اصفهانی، قم، مؤسسۀ تحقیقاتى فرهنگى دارالذکر.
2-     آریا، غلامعلی، (1376ش)، آشنایی با تاریخ ادیان، تهران، انتشارات پایا.
3-     ابن‌سلیمان، مقاتل، (1423ق)، تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
4-     ابن‌شعبه حرانى، حسن بن على، (1404ق)، تحف‌العقول، قم، جامعۀ مدرسین، چاپ دوم.
5-     ابن‌عاشور، محمدطاهر، (1420ق)، تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور، بیروت، مؤسسة التاریخ العربی.
6-     ابن‌فارس، احمد، (1404ق)، معجم مقاییس اللغة، قم، مکتب الاعلام الاسلامی.
7-     اسماعیلی ایولی، علی، (1390ش)، درآمدی به اخلاق زیست محیطی در اسلام، سمنان، دانشگاه سمنان.
8-     اوشیدری، جهانگیر، (1394ش)، دانشنامه مزدیسنا، تهران، نشر مرکز.
9-     اهتمام، احمد، (1390ش)، حکمت‌ها و اسرار علمى احکام بهداشتى اسلام، قم، زمزم هدایت.
10- ایازی، محمدعلی، (1380ش)، فقه‌پژوهی قرآنی، قم، بوستان کتاب.
11- بازرگان، مهدی، (1358ش)، مطهّرات در اسلام، تهران، الفتح.
12- برقی، احمد بن محمد بن خالد، (1371ق)، المحاسن، قم، دار الکتب الإسلامیة.
13- برسون، جان، (1382ش)، اخلاق محیط زیست، ترجمۀ عبدالحسین وهاب‌زاده، مشهد، جهاد دانشگاهی دانشگاه مشهد.
14- برگن، مایکل، (1395ش)، تاریخ تمدن ایران، ترجمۀ ایران نعمتی، تهران، نشر ورزا.
15- بری، جان، (1380ش)، محیط زیست و نظریۀ اجتماعی، ترجمۀ حسن پویان و نیره توکلی، تهران، سازمان حفاظت محیط زیست.
16- بویس، مری، (1392ش)، منابع مکتوب دین زرتشتی، ترجمۀ شیما جعفری، تهران، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی.
17- پورداود، ابراهیم، (1386ش)، اوستا، تهران، دنیای کتاب.
18-  ــــــــــــــ، (1394ش)، اوستا (مجموعه چهارجلدی)، تهران، نگاه.
19- تیواری، کدارنات، (1381ش)، دین‌شناسی تطبیقی، ترجمۀ مرضیه (لوئیز) شنکایی، تهران، انتشارات سمت.
20- جزایری، عبدالله، (1412ق)، التحفة السنیة فی شرح النخبة المحسنیة، بیروت، التراث العربی.
21- جکسون، ویلیلمز و آبراهام ولنتاین، (1369ش)، سفرنامه جکسون، تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
22- جوادی آملی، عبدالله، (1388ش)، اسلام و محیط زیست، قم، مرکز نشر اسراء.
23- حائری طباطبایی، علی، (1418ق)، ریاض المسائل فی تحقیق الأحکام بالدلائل، قم، مؤسسۀ آل‌البیت علیهم‌السلام‌.
24- حلى، حسن بن سلیمان بن محمد، (1421ق)، مختصر البصائر، قم، مؤسسة النشر الإسلامی.‏
25- حلی، حسن بن یوسف، (1420ق)، تحریر الأحکام الشرعیة على مذهب الإمامیة، قم، مؤسسۀ امام صادق علیه‌السلام‌.
26- حیدرى، على نقى، (1412ق)، اصول الاستنباط، قم، لجنه اداره الحوزه العلمیه.
27- خطیب، عبدالکریم، (1414ق)، التفسیر القرآنى للقرآن، بیروت، دار الفکر العربی.
28- خورشیدیان، اردشیر، (1387ش)، پاسخ به پرسش‌های دینی زرتشتیان، تهران، مؤسسۀ فرهنگی - انتشاراتی فرَوَهَر.
29- دار مستتر، جیمس، (1384ش)، وندیداد، ترجمۀ موسی جوان، تهران، دنیای کتاب، چاپ دوم.
30- دوانى، جلال‌الدین، (1373ش)، تهلیلیه، تهران، کیهان.
31- دهخدا، علی‌اکبر، (1341 ش)، لغت‌نامه دهخدا، تهران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
32- دیاب، عبدالحمید و احمد قرقوز، (1370ش)، طب در قرآن، ترجمۀ علی چراغی، تهران، انتشارات حفظی.
33- دینورى، عبدالله بن محمد، (1424ق)، الواضح فى تفسیر القرآن الکریم، بیروت، دار الکتب العلمیة/ منشورات محمد علی بیضون، چاپ اول.
34- رازى، فخرالدین محمد بن عمر، (1420ق)، التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ سوم.
35- راشد محصل، محمدتقی، (1370ش)، زند بهمن یسن، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
36- راغب اصفهانی، حسین، (1412ق)، مفردات الفاظ القرآن، بیروت، دار الشامیه.
37- راوندی، مرتضی، (1357ش)، تاریخ اجتماعی ایران، تهران، امیر کبیر.
38- روح‌الامینی، محمود، (1379ش)، نمودهای فرهنگی و اجتماعی در ادبیات فارسی، تهران، آکه.
39- سبزوارى، هادی، (1379ش)، شرح المنظومة، تهران، نشر ناب، چاپ اول.
40- سمسار، محمد حسن، (1337ش)، جغرافیای تاریخی سیراف، تهران، چاپخانه زیبا.
41- سیزده تن از خاورشناسان، (1384ش)، میراث ایران، ترجمۀ احمد بیرشک و دیگران، ‍ه‍ران، ش‍رک‍ت‌ ان‍ت‍ش‍ارات‌ ع‍ل‍م‍ی‌ و ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌.
42- شعراوى، محمد متولى، (1991م)، تفسیر الشعراوى، بیروت، اخبار الیوم، ادارة الکتب و المکتبات.
43- شوکانى، محمد، (1414ق)، فتح القدیر، دمشق، دار ابن کثیر.
44- شهرستانى، محمد بن عبد الکریم، (1364ش)، الملل و النحل، قم، رضی.
45- صدوق، محمد بن علی بن بابویه، (1412ق)، الاعتقادات فی دین الامامیة، قم، نشر محقق.
46- ـــــــــــــــــــــــــــــ، (1413ق)، من لا یحضره الفقیه‌، قم، دفتر انتشارات اسلامى.
47- ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ، ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﻴﻦ، (1392ق)، ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ ﻓﻲ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ، ﻗﻢ، ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻜﺘﺐ ﺍﻻﺳﻼﻣﻴﻪ.
48- طبرسى، احمد بن على، (1403ق)، الإحتجاج على أهل اللجاج، مشهد، نشر مرتضى‏.
49- طبرسی، فضل بن حسن، (1372ش)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏، تهران، ناصرخسرو.
50- طریحى، فخرالدین، (1375ش)، مجمع‌البحرین، تهران، مرتضوی.
51- طوسى، محمد بن حسن، (1420ق)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول.
52- عبیدى، خالد فایق، (1426ق)، ومضات إعجازیة من القرآن و السنة النبویة، بیروت، دار الکتب العلمیة/ منشورات محمد علی بیضون.
53- علم الهدى، محمد بن حسین شریف رضی، (1414ق)، نهج‌البلاغة، تحقیق صبحی صالح، قم، هجرت.
54- علیزاده، امین، (1383ش)، هوا و اقلیم‌شناسی، مشهد، دانشگاه فردوسی.
55- فیض کاشانى، محمد بن شاه مرتضی، (1406ق)، الوافی، اصفهان، کتابخانه امام أمیر المؤمنین على علیه‌السلام‏.
56- قمى، على بن ابراهیم، (1363ش)، تفسیر القمی، قم، دار الکتاب.
57- کریستین سن، آرتور، (1368ش)، ایران در زمان ساسانیان، ترجمۀ غلامرضا رشید یاسمی، تهران، دنیای کتاب.
58- کلینى، محمد بن یعقوب، (1429ق)، الکافی، قم، دار الحدیث.
59- کورانی، علی، (1382ش)، عصر ظهور، ترجمۀ عباس جلالی، تهران، امیر کبیر.
60- گریشمن، رومن، (1395ش)، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمۀ محمد معین، تهران، نشر آگاه.
61- ماتریدى، محمد بن محمد، (1426ق)، تأویلات أهل السنة، بیروت، دار الکتب العلمیة/ منشورات محمد علی بیضون، چاپ اول.
62- ماسه، هانری و بونیفاسیو و ژرژ دومزیل و رنه گروسه و آلفرد فوشه، (1337ش)، تمدن ایرانی، ترجمۀ عیسی بهنام، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
63- محقق داماد، مصطفی، (1393ش)، الهیات و محیط زیست، تهران، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
64- محمودپور، رئوف، (1394ش)، پیرشالیار و آیین جشن باستانی پیر در هه ورامان، تهران، نشر احسان.
65- مدرسى، محمدتقى، (1419ق)، من هدى القرآن، تهران، دار محبی الحسین.
66- مدی، (1903م)، جاماسپی (جاماسب نامه پارسی)، بمبئی، بی جا.
67- مطهری، مرتضی، (1383ش)، مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، تهران، صدرا.
68- مکارم شیرازى، ناصر، (1371ش)، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیة.
69- ـــــــــــــــــــ، (1424ق)، کتاب النکاح، قم، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع).
70- معین، محمد، (1389ش)، مزدیسنا و ادب پارسی، تهران، دانشگاه تهران.
71- ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، (1981م)، الحکمة المتعالیة فى الأسفار العقلیة الأربعة، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
72- مهر، فرهنگ، (1384ش)، دیدی نو از دینی کهن، تهران، نشر جامی.
73- میلر، جی. تی، (1371ش)، زیستن در محیط زیست، ترجمۀ مجید مخدوم، تهران، دانشگاه تهران.
74- ناس، جان بی، (1354ش)، تاریخ جامع ادیان، ترجمۀ علی‌اصغر حکمت، تهران، پیروز.
75- ناصری داوودی، عبدالمجید، (1391ش)، محیط زیست و بهداشت در سیره و سنت معصومان، قم، بوستان کتاب.
76- نراقی، احمد، (1415ق)، مستند الشیعة، قم، مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث.
77- نوری، جعفر، (1372ش)، فرهنگ جامع محیط زیست، تهران، مولف.
78- نیولی، گراردو، (1390ش)، از زردشت تا مانی، ترجمۀ آرزو رسولی طالقانی، تهران، نشر ماهی.
79- واقدی، محمد بن عمر، (1409ق)، کتاب المغازى، بیروت، مؤسسة الأعلمى.
80- وهمن، فریدون، (1386ش)، دیانت زرتشتی، تهران، نشر ثالث.
81- هاشمی، احمد، (1381ش)، جواهرالبلاغه، قم، مرکز مدیرت حوزه علمیه قم.
82- هدایت، صادق، (1342ش)، زند و هومن یسن (بهمن یشت)؛ مسئله رجعت و ظهوردرآیین زرتشت و کارنامه اردشیر پاپکان، تهران، امیرکبیر.
83- یزدى حایرى، على، (1422ق)، إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب عجّل الله تعالى فرجه الشریف، بیروت، مؤسسة الأعلمى‏.
ب) مقاله‌ها
1-     ابراهیم نیا، رضا، (1383ش)، «اهمیت محیط زیست در ایران باستان»، فصلنامۀ تاریخپژوهی، ش 20، صص 113- 122.
2-   احمدیان، محمدعلی و سمیرا اصغری، (1392ش)، «عواقب زیست محیطی کاهش آب دریاچه ارومیه و راهکارهای نجات آن»، فصلنامۀ جغرافیایی زمین، ش 40، صص 81- 96.
3-     اخوان کاظمی، بهرام، (1384ش)، «آموزه مهدویت و حقوق محیط زیست»، انتظار موعود، ش 17، صص 191- 212.
4-     جهانگرد، اسفندیار، (1395ش)، «محیط زیست و برنامه‌های توسعه در ایران»، فصلنامۀ اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی، ش 2، صص 105- 142.
5-     دانشور، نظام‌الدین و حبیب اشعثی سرخانی، (1374ش)، «مطالعۀ فیزیکی و شیمیایی دریاچه ارومیه»، محیطشناسی، ش 17، صص 34- 41.
6-   طاهری‌نژاد، کاظم و ناهید زارع و فاطمه زارع، (1395ش)، «هم‌جهتی صنایع آلاینده با باد غالب، علت آلودگی و شیوع بیماری‌ها (مطالعه موردی - شهر یزد)»، کنفرانس بینالمللی تغییر اقلیم، صص 1- 9.
7-   عروج نیا، پروانه و لیلا هوشنگی، (1395ش)، «متون دینی زرتشتی و محیط زیست: نقش انسان در آبادنی زمین و طبیعت»، پژوهشنامۀ ادیان، ش 20، صص 111- 131.
8-   فولادی، محمد، (1387ش)، «بررسی جایگاه و تقدّس آب در اسطوره‌های ملل»، مجموعه مقالات همایش نگاه قدسی به آب، تهران، دانشگاه علم و صنعت، صص 403- 436.
9-   فیضی‌زاده، بختیار و هژار شهابی و هوشنگ سیفی، (1395ش)، «شناسایی پهنه‌های مستعد توفان‌های نمکی دریاچه ارومیه با استفاده از پردازش فازی – شیء‌گرای تصاویر ماهواره‌ای»، مدیریت مخاطرات محیطی، ش 3، صص 269- 284.
10- قارداشی، علی‌اصغر، (1387ش)، «اهمیت آب و سیر تحول آن در اساطیر و تاریخ ایران»، مجموعه مقالات همایش نگاه قدسی به آب، تهران، دانشگاه علم و صنعت، صص 384- 402.
11- میستری، خجسته، (1387ش)، «زرتشتیان پارسی در گفت‌وگو با موبد خجِسته میستری»، هفت آسمان، ش 39، صص 17- 44.
ج) منابع لاتین
1-     Anderson, Edward F. , (2001) ,The Cactus Family, united state, Timber Press.
2-     Carnevale, Giorgio and Enayat Haghfarshi, Syrous Abbasi, Habib Alimohammadian, and Bettina, (2011) , ReichenbacherActa Palaeontologica Polonica. 56 (4), PP: 749-756.
3-     eugster, p, (1980) , Geochemistry& Evaporite Lacustrine Deposites, Ann. Rep. Erth Plant. Sci-PP: 33- 36.