از هبوط تا تعالی: بررسی مقایسه‌ای دیدگاه‌های عرفانی بومه و ابن‌عربی در باب هبوط آدم و نقش آن در تربیت و سلوک معنوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اهل البیت (ع)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22108/coth.2025.146149.2016

چکیده

پژوهش حاضر به روش تحقیقِ کیفی(توصیفی) و تحلیلی- تفسیری، با تحلیل متون اصلی و تبیین مفاهیم کلیدی، و رویکرد تطبیق و تکمیل‌کنندگی حداکثری، به بررسی مفهوم و جایگاه «هبوط انسان» در نظام عرفانی یاکوب بومه، عارف مسیحی و ابن‌عربی، عارف مسلمان، می‌پردازد.

یافته‌ها نشان می‌دهند که هبوط نه صرفاً یک رویداد تاریخی، بلکه به‌مثابه واقعیتی هستی‌شناختی و سلوکی تفسیر شده که نقشی کلیدی در تعالی انسان ایفا می‌کند. هر دو متفکر، هبوط را لازمه سیر تکاملی انسان و ظهور استعدادهای باطنی او می‌دانند. بومه، هبوط را ناشی از عدم معرفت آدم به خدا، ناآشنایی با شر و تمایل به تجربه کثرات می‌داند که در قالب فرافکنی خیال و جدایی از وحدت اولیه رخ می‌دهد. در مقابل، ابن‌عربی آن را مرحله‌ای از تحقق مقام خلافت و فعلیت‌بخشی اسمای الهی می‌داند که بدون ورود به عالم کثرات امکان‌پذیر نیست. در هر دو دیدگاه، هبوط نه گناه، بلکه ضرورت هستی‌شناختی برای وصول به کمال است. یکی از نوآوری‌های مقاله، تحلیل مفهوم «هبوط دوم» است که در آثار هر دو متفکر به معنای انقطاع از شهود باطنی و غفلت از حقیقت الهی تعبیر شده است. درنهایت، با تفسیر تربیتی و سلوکی از هبوط، مقاله الگویی ارائه می‌دهد که در آن، ورود انسان به دنیا با همه محدودیت‌هایش، بستری برای رشد معرفت، تجربه عشق الهی و بازگشت آگاهانه به مقام قرب تلقی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From Descent to Ascension: A Comparative Study of Boehme’s and Ibn Arabi’s Mystical Views on Adam’s Fall and Its Role in Spiritual Training and Journey

نویسندگان [English]

  • Mohsen Golpayegani
  • Sayyed Mohammad Hossein Mirdamadi
Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Ahl al-Bayt (AS), University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

This study examines the concept and significance of "Adam descent"(hubūṭ) in the mystical systems of Jacob Boehme, the German Christian mystic, and Ibn ʿArabī, the Andalusian Muslim Sufi. The investigation interprets descent not merely as a historical event but as an ontological and initiatory reality that plays a pivotal role in the process of human transcendence. The research employs a qualitative (descriptive) and analytical-interpretive methodology, grounded in close textual analysis of the two thinkers’ primary works and the elaboration of their key concepts through a lens of maximal comparative complementarity.



The findings reveal that both thinkers regard descent as integral to human evolution and the actualization of latent spiritual potentials. Boehme attributes descent to Adam’s lack of divine knowledge, inexperience with evil, and desire to experience multiplicity—manifested through the projection of imagination(Fantasei) and separation from primordial unity. In contrast, Ibn ʿArabī frames it as a stage in realizing the station of vicegerency(khilāfa) and the actualization of divine names, impossible without entering the realm of multiplicity. In both systems, descent is not a sin but an ontological necessity for attaining perfection. A novel contribution of this paper is its analysis of the "second descent," interpreted in both traditions as the severance from inner vision(shuhūd) and neglect of divine truth. Ultimately, by offering a pedagogical and initiatory interpretation of descent, the study proposes a paradigm wherein human entry into the world—with all its limitations—becomes a crucible for cultivating knowledge, experiencing divine love, and consciously returning to the station of proximity(qurb).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jacob Boehme
  • IbnArabi
  • descent
  • woman
  • Spiritual Training