جایگاه ماده و طبیعت در وحدت کیهان از منظر رواقیون.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دین،گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

2 استادیار، گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

3 دانشیار، گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

10.22108/coth.2025.144607.1971

چکیده

در جهان بینی رواقی، طبیعت نه‌تنها تمامی پدیده های جهان فیزیکی را شامل می‌شود، بلکه به‌عنوان نظمی عقلانی و هدفمند، بنیان وحدت کیهانی را شکل می‌دهد؛ امّا اینکه چگونه؟ جای تأمل دارد. دربازخوانی متون کلاسیک رواقی و تحلیل فلسفی آن، روشن می‌شود که طبیعت، شبکه‌ای منسجم است که ازلوگوس، سرچشمه می‌گیرد. لوگوس به‌عنوان نیروی عقلانی حاکم، تمامی موجودات رادرچارچوبی ازقانونمندی وهماهنگی متقابل قرارمی‌دهد. درچنین نگرشی، طبیعت تجلی خردی جهان‌شمول ومشیتی است که نظم کیهانی راتضمین می‌کند. نظمی که برپایۀ رابطه‌ای علّی، چارچوبی ایجاد می‌کند که درآن همه چیز هدفمندوهماهنگ عمل می‌کنند. یافته‌های تحقیق حاکی ازآنست که طبیعت درنظام رواقی، صرفاًنیرویی ایستا نیست؛ بلکه نقشی فعال درهدایت وتنظیم تعامل میان تمامی اجزاء کیهان دارد؛ چراکه کیهان دارای سلسله‌مراتبی منظم است وهرموجود درجایگاه خاص خود ودرچارچوبی ازهماهنگی کلی باسایر اجزاء قرار دارد. طبیعت دراین دیدگاه، نیرویی کل‌نگروسامان‌دهنده است که همۀ عناصرجهان را درمسیری مشترک به سوی کمال و تحقق غایت نهایی سوق می‌دهد. از اینرو، طبیعت نیرویی حیات‌بخش و عقلانی است که بواسطۀ لوگوس، اجزای کیهان را به یک کلیت واحد پیوند می‌دهد. این انسجام فراگیر، جهان را به سیستمی منظم و عقلانی بدل می‌کند که در آن هیچ رویدادی بی‌هدف نیست و تمامی اجزاء در خدمت حفظ وحدت کیهانی قرار دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

"The Status of Matter and Nature in the Unity of the Cosmos from the Perspective of the Stoics".

نویسندگان [English]

  • Negar Ezhari jenekanloo 1
  • Majid Yarian 2
  • Raham Sharaf 3
1 M. A. Student in Philosophy of Religion, Department of Philosophy, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Philosophy, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran
3 Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran
چکیده [English]

In the Stoic worldview, nature is not merely a collection of physical phenomena but a rational and purposeful order that underpins cosmic unity. Yet, how exactly does it achieve this? A closer examination of classical Stoic texts and their philosophical analysis reveals that nature forms a coherent and interconnected system, originating from Logos. As the governing rational principle, Logos structures all beings within a framework of lawfulness and mutual harmony. From this perspective, nature manifests universal reason and providence, ensuring the stability of cosmic order. This order is founded on causal relationships, establishing a framework in which everything functions with purpose and coherence. The study’s findings indicate that, in the Stoic system, nature is not a passive or static force; rather, it actively governs and regulates the dynamic interactions among all cosmic elements. Since the cosmos follows a hierarchical structure, each entity occupies its proper place within a broader, harmonious whole.Nature, in this view, is a unifying and organizing force that guides all elements of the universe toward a shared trajectory of perfection and ultimate fulfillment. It is a life-giving and rational principle that, through Logos, integrates all parts of the cosmos into a single, unified whole. This profound coherence transforms the universe into an orderly and rational system where no event is without purpose, and every element contributes to sustaining the unity of the cosmos.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Matter
  • Nature
  • Cosmic Unity
  • Stoics