فراسوی حکمرانی دینی و حکمرانی بر دین: جستجوی راه سوم در اندیشه اسپینوزا و علامه طباطبایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مبانی نظری، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد گروه مبانی نظری، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مبانی نظری، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 استادیار گروه مبانی نظری، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22108/coth.2025.146022.2009

چکیده

این پژوهش با رویکردی تطبیقی-ترکیبی، به بازخوانی رابطه مناقشه‌برانگیز دین و حکومت در اندیشه باروخ اسپینوزا و علامه سید محمدحسین طباطبایی می‌پردازد. مسئله اصلی تحقیق، فراتر از مقایسه صرف، این است که چگونه می‌توان از گفتگوی میان دو پارادایم متعارض «حکمرانی دولت بر دین» و «حکمرانی دینی» به یک چشم‌انداز جدید برای تعامل سازنده میان مرجعیت سیاسی و معنوی دست یافت؟ یافته‌ها نشان می‌دهد که اسپینوزا، در پاسخ به بحران‌های الهیاتی-سیاسی، نظریه «حکمرانی بر دین» را برای تأمین صلح و امنیت صورتبندی می‌کند. در مقابل، علامه طباطبایی با اتکا بر «فطرت» و «اعتباریات»، نظریه «حکمرانی دینی» را به عنوان نظامی جامع برای سعادت بشر ارائه می‌دهد.

این پژوهش با قراردادن این دو دیدگاه در یک گفتگوی انتقادی، استدلال می‌کند که واقع‌گرایی اسپینوزا در مدیریت عواطف انسانی و تأکید او بر نظم مدنی، می‌تواند جنبه‌های آرمانی نظریه علامه را کارآمدتر سازد. متقابلاً، مفهوم «فطرت» در اندیشه علامه می‌تواند مبنایی متعالی و معنادار برای «خیر عمومی» و «عدالت» فراهم آورد و از تبدیل شدن دولت به یک قدرت خودبسنده جلوگیری کند. در نهایت، این تحقیق الگوی «همکاری انتقادی دین و دولت» را به عنوان یک سنتز مفهومی پیشنهاد می‌دهد که در آن، دولت حافظ نظم و آزادی است، در حالی که دین به مثابه منبع ارزش‌گذار و جهت‌دهنده، مشروعیت و غایت اخلاقی آن را تأمین می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Beyond Religious Governance and Governance over Religion: A Search for a Third Way in the Thought of Spinoza and Allamah Tabataba'i

نویسندگان [English]

  • Hassan Karami mohammadabadi 1
  • Ali Asgariyazdi 2
  • Seyed mojtaba Mirdamadi 3
  • Hosein Rahnamaei 4
1 PhD student in Theoretical Foundations, Faculty of Education and Islamic Thought, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Theoretical Foundations, Faculty of Islamic Education and Thought, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Theoretical Foundations, Faculty of Education and Islamic Thought, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Theoretical Foundations, Faculty of Islamic Education and Thought, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research, employing an integrative-synthesis approach, re-examines the contentious relationship between religion and government in the thought of Baruch Spinoza and Allamah Sayyid Muhammad Husayn Tabataba'i. The central research question, moving beyond mere comparison, is how a new perspective for constructive interaction between political and spiritual authority can be achieved through a dialogue between the two opposing paradigms of "governance over religion" and "religious governance." The findings indicate that Spinoza, in response to the theological-political crises of his time, formulates the theory of "governance over religion" to ensure peace and security. Conversely, Allamah Tabataba'i, relying on the concepts of fitra (innate human nature) and i'tibariyat (social constructs), presents the theory of "religious governance" as a comprehensive system for achieving human felicity.



By placing these two perspectives in a critical dialogue, this study argues that Spinoza's realism in managing human emotions and his emphasis on civil order can render the idealistic aspects of Allamah's theory more effective. Reciprocally, the concept of fitra in Allamah's thought can provide a transcendent and meaningful foundation for the "public good" and "justice," preventing the state from becoming a self-serving power. Ultimately, this research proposes the model of "critical collaboration between religion and state" as a conceptual synthesis, in which the state is the guardian of order and freedom, while religion, as a value-giving and orienting source, provides its legitimacy and ethical telos.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spinoza, Allamah Tabataba'
  • i, Religious Governance, Governance over Religion, Integrative Model