دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = ملاصدرا
تعداد مقالات: 19
1. فلسفۀ نبوت از دیدگاه شیخ طوسی و ملاصدرا
دوره 12، شماره 26 ، دی 1400، ، صفحه 113-124
چکیده
مسئلۀ نبوت پس از اصل توحید، جایگاه ویژهای در اندیشۀ دینی دارد. در این پژوهش، به روش کتابخانهای به مقایسۀ دیدگاه شیخ طوسی و ملاصدرا در فلسفۀ نبوت پرداخته شده است تا از این رهگذر، نقش فلسفه در تبیین نبوت ... بیشتر2. بررسی مبانی و قواعد معرفتشناختی تأویلی ملاصدرا
دوره 12، شماره 26 ، دی 1400، ، صفحه 157-172
چکیده
تأویل هستی و متن نوعی کاوش باطنی (عقلی - شهودی) در یک موضوع است که به کشف و استخراج گزارههای جدید میانجامد. ملاصدرا بهعنوان یک فیلسوف، دارای مبانی مستدلی در معرفتشناسی است که بر سبک تأویلی او تأثیر ... بیشتر3. تفاسیر فلسفی در میانۀ خوانش برهان و تأویل با نگاهی به آثار ابنسینا، سهروردی و ملاصدرا
دوره 11، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 99-112
چکیده
پیجویی تفاسیر فلسفی پیش از ملاصدرا به معنای مصطلحِ تفسیر با دشواری همراه است. هرچند با توجه به تاریخ فلسفۀ اسلامی، ابنسینا برای نخستینبار بهصورت ساختارمند بر برخی آیات و سورههای کوتاه قرآن ... بیشتر4. «رؤیت در خدا» و «رؤیت با خدا»؛ دو رویکرد در نظام معرفتشناختی مالبرانش و ملاصدرا
دوره 11، شماره 23 ، خرداد 1399، ، صفحه 61-74
چکیده
یکی از مسائل مهمی که فیلسوفان در نظام فکری خود آن را پیجویی میکنند، دستیابی به معرفت حقیقی و تبیین چگونگی امکان حصول آن است. مالبرانش و ملاصدرا از زمره فیلسوفانیاند که تلاش میکنند دستیابی به معرفت ... بیشتر5. بررسی وحدت شخصیۀ وجود از نگاه محقق دوانی و ملاصدرا
دوره 10، شماره 22 ، آذر 1398، ، صفحه 147-162
چکیده
علامه دوانی، با تکیه بر قواعدی همچون وحدت وجود، انتساب ماهیت به وجود، اصل تشأن و عدم التباس موجودات به مبدأ اشتقاق، وحدت شخصیه را تبیین میکند. از دیدگاه او، حقیقت وجود در ذات الهی منحصر است و ماسوی منتسب ... بیشتر6. سنجش مرگاندیشی با معنای زندگی از منظر حکمت متعالیه
دوره 10، شماره 21 ، خرداد 1398، ، صفحه 63-78
چکیده
حکمت متعالیه براساس مبانی نظری خود، یعنی اصالت وجود، تشکیک در مراتب هستی و حرکت جوهری موجودات، به عالیترین وجه، انگیزه و هدف خلقت را توجیه کرده که در حدیث قدسی «کنز» آمده است. در مراتب تشکیکی وجود ... بیشتر7. پیشینه دیدگاه صدرایی در عرفان ابن عربی پیرامون نقش عالم خیال در معاد
دوره 10، شماره 21 ، خرداد 1398، ، صفحه 139-152
چکیده
سخنان ملاصدرا و ابنعربی یا برخاسته از بهرۀ مشترک ایشان از آیات و روایات بهعنوان منبع مشترک است یا بر مبنای اعتقاد ملاصدرا به اصالت وجود است که مساوق با وحدت وجود ابنعربی است. ملاصدرا این عقیده را ... بیشتر8. ادراک پیشامفهومی از خداوند: مقایسۀ دیدگاه کارل رانر و ملاصدرا
دوره 9، شماره 20 ، دی 1397، ، صفحه 145-158
چکیده
موضوع پایان متافیزیک در اندیشۀ برخی متفکران پسامدرن مثل هیدگر این شائبه را ایجاد میکند که فلسفههای سنتی برای بشرِ امروز رهآوردی ندارد؛ ولی رانر با اقتباس تومیسم استعلایی از جوزف مارشال و آمیختن ... بیشتر9. چگونگی کاربست عقل و شهود و بررسی هماهنگی آنها در باب مسئلۀ هدف نهایی زندگی از دیدگاه حکمت متعالیه
دوره 9، شماره 20 ، دی 1397، ، صفحه 75-94
چکیده
شناخت هدف و خواستۀ نهایی در زندگی اهمیت فراوانی در معنا و سبک زندگی دارد. برای شناخت بهترین هدف نهایی برای زندگی از استدلالهای عقلی، وحی و شهود استفاده میشود. استدلال عقلی منهای شهود برای رسیدن به ... بیشتر10. علت مرگ نزد غزالی و صدرالمتألهین و سنجش توانایی مبانی ایشان در تبیین آن
دوره 9، شماره 19 ، خرداد 1397، ، صفحه 67-78
چکیده
غزالی و ملاصدرا ازجمله اندیشمندانیاند که درصدد شناخت علت مرگ برآمدهاند و در مباحث نفسشناسی خود به این موضوع پرداختهاند. مقالۀ حاضر تلاش دارد دیدگاه این دو متفکر دربارۀ علت وقوع مرگ و مبانی نفسشناسانۀ ... بیشتر11. نقش هستیشناختی بدن در تبیین پنج مسئله از علمالنفس صدرایی
دوره 9، شماره 19 ، خرداد 1397، ، صفحه 147-160
چکیده
در حکمت اسلامی، نفس همواره اساس و شالودۀ ساختار وجودی انسان معرفی شده و در مقابل، به بدن و نقش آن در شناخت هویت انسان، کمتر توجه شده است. این در حالی است که شناخت نفس در بیشتر زوایای معرفتشناختی آن، متکی ... بیشتر12. جایگاه انسان در نظام آفرینش از دیدگاه فیلون اسکندرانی و ملاصدرا
دوره 8، شماره 18 ، اسفند 1396، ، صفحه 85-96
چکیده
فیلون اسکندرانی، فیلسوف، متکلم و عارف بزرگ یهودی در قرن اول میلادی است. او اولین کسی است که در نظام فکریفلسفیاش در پی تلفیق و وفقدادن فلسفه با دین برآمد و در سایۀ این رویکرد جدید، مسائل بدیعی را مطرح ... بیشتر13. پاسخهای فلسفی ملاصدرا و آگوستین به مسئله شرّ
دوره 7، شماره 15 ، فروردین 1395، ، صفحه 1-14
چکیده
مسئله شرّ ازجمله مسائل مهم و بحثبرانگیز فلسفه و کلام است که ملاصدرا و آگوستین درصدد پاسخگویی به آن برآمدهاند. این دو فیلسوف با روش ترکیبی به مسئله شرّ پاسخ دادهاند. این روش ترکیبی دربردارنده ... بیشتر14. هرمنوتیک انتولوژیک صدرایی و مسئله زبان دین
دوره 7، شماره 15 ، فروردین 1395، ، صفحه 29-46
چکیده
از مسائل اساسی زبان دین، بررسی وجه معناداری و گستره معرفتبخشی متن مقدّس است. در این ساحت، ملاصدرا ابتدا در قوس نزول، به تطبیق میان «معرفت»، «کلام» و «وجود» میپردازد تا از تطابق این ... بیشتر15. سنخیت علی و معلولی در الهیات صدرایی و الهیات تفکیکی
دوره 5، شماره 12 ، اسفند 1393، ، صفحه 127-140
چکیده
یکی از مباحث مناقشه برانگیز بین الهیات صدرایی و الهیات تفکیکی، اصل سنخیت بین علت و معلول است. تردیدی نیست که هر معلولی از هر علتی به وجود نمیآید و حتی میان پدیدههای متعاقب یا متقارن هم همیشه رابطه ... بیشتر16. مطالعه تطبیقی- تحلیلی بین آرای ملاصدرا و ملاهادی سبزواری در مورد مقام فوق تجردی انسان
دوره 3، شماره 8 ، مهر 1391، ، صفحه 19-42
چکیده
در این مقاله به بررسی یکی از ویژگیهای انسان به نام مقام فوق تجردی، از نگاه دو فیلسوف بزرگ: صدرالمتألهین و ملاهادی سبزواری، پرداخته شده است. در انسان شناسی فلسفی از منظر حکمت متعالیه و شارحان آن، به این ... بیشتر17. مقایسۀ اجمالی «انسانشناسی» تومائی و صدرایی با تأکید بر ساختار تألیفیِ «جامع الهیات» و«اسفار»
دوره 3، شماره 8 ، مهر 1391، ، صفحه 73-82
چکیده
انسانشناسی جایگاهی بنیادین در نظام فلسفی- الهیاتیِ توماس آکویناس ) (Thomas Aquinas و ملاصدرا دارد؛ به گونهای که نقش برجستۀ و مؤثر آن را در ساختار تألیفیِِ دو اثر اصلی «جامع الهیاتِ»(Summa Theologiae) آکویناس ... بیشتر18. مقایسه دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در مورد تجرد خیال و ارتباط آن
دوره 2، شماره 6 ، مهر 1390، ، صفحه 95-108
چکیده
یکی از مباحث مهم مورد اختلاف ابنسینا و ملاصدرا در علم النفس، مبحث تجرد خیال است. گرچه ابنسینا در بعضی از آثار خود مانند المباحثات با تردید و تحیر، تجرّد خیال را مطرح نموده است، ولی با توجه به ... بیشتر19. مقایسه و نقد براهین اثبات وجود خدا از منظر ملاصدرا و آکوئیناس
دوره 1، شماره 4 ، دی 1389، ، صفحه 1-18